Jdi na obsah Jdi na menu

Dynamická neuromuskulární stabilizace

DNS je diagnostický a terapeutický koncept Doc. PaedDr. Pavla Koláře, Ph. D.

Dynamická znamená, že se jedná o dynamickou metodu, kdy základem je kvalita pohybu, neuromuskulární značí, že uplatňuje vývoj centrální nervové soustavy během prvního roku života dítěte a stabilizace vede k dosažení rovnováhy. Důležité pro samotné pochopení principu DNS je vysvětlení pojmu „postura“. Posturou je bráno aktivní držení pohybových segmentů těla proti působení zevních sil. Postura je často používána pouze ve smyslu stoje na dvou končetinách nebo sedu, ale tento pojem je výrazně širší a je součástí jakékoli polohy a každého našeho pohybu.

Jedním z hlavních cílů terapie dle DNS je ovlivnit volní kontrolu automatické posturální funkce svalů, která je pro člověka velmi obtížná, ale pro správné fungování pohybového aparátu zásadní. Poté, co se podaří tuto souhru stabilizačních svalů obnovit, se ji snažíme zařadit do běžných denních a sportovních činností.

Využívá znalostí klíčových principů chování lidské motoriky. Motorika jako vnější projev těchto funkcí v sobě odráží veškeré informace zpracovávané CNS.

Pomocí specifických cvičení dochází zpětně k ovlivnění chování CNS a trvalejší úpravě jeho projevů. Terapeut při DNS využívá pohybového aparátu jako informačního rozhraní, ze kterého dokáže diagnostikovat poruchy a zároveň skrze něj může na tyto změny uceleně terapeuticky působit.

Indikace:

- vadné držení těla

- skoliózy

- plochonoží

- bolesti zad a kloubů

- bolesti hlavy

- při zhoršené koordinace nejen u sportovců

- pro zvýšení kondice

Kontraindikace:

- akutní nemoc s teplotou

- zánětlivé a průjmové onemocnění

- 5 - 7 dní po očkování